Jak dokonać wymiany sprężyn kolumn McPhersona.
Rola Zawieszenia i jego wpływ na użytkowanie samochodu
Od przeszło stu lat pojazdy wyposaża się w resory, dawniej były to sprężyste płaskowniki, resory pneumatyczne czy hydropneumatyczne. Obecnie producenci samochodów najczęściej wybierają sprężyny śrubowe. Atutem sprężyn jest ich kompaktowa konstrukcja oraz prostota zawieszenia wykonana w oparciu o to rozwiązanie, która sprawdza się szczególnie przy małych i regularnie pojawiających się nierównościach.
Głównym zadaniem sprężyn jest niwelowanie wstrząsów powodowanych przez pracę innych nieresorowanych elementów zawieszenia podczas jazdy po nierównej drodze. Jest to gwarancją komfortu jazdy i co najważniejsze zabezpiecza samochód przed uszkodzeniem.
Z powyższych informacji wynika, że sprężyny są niezbędnym elementem zawieszenia, lecz aby samochód podczas jazdy nie zamienił się w kołyskę dodatkowo zaopatrzony jest w amortyzatory. Co ciekawe, że możliwa jest jazda samochodem bez amortyzatorów, lecz bez sprężyn nie jest to możliwe.
Kolumna MacPhersona – nie każda kolumna to McPherson
Najczęściej w przednim zawieszeniu pojazdów na przedni napęd stosowana jest kolumna MacPhersona. Jest to kolumna o nieco innej konstrukcji niż pozostałe, wbrew opinii wielu osób nie każda kolumna jest kolumną MacPhersona. Kolumna ta została wynaleziona przez amerykańskiego pochodzenia inżyniera Earla MacPhersona. Po raz pierwszy kolumnę tą zamontowano w Fordzie, niedługo po tym sprężyny te zaczęto używać na skalę masową w samochodach na przedni napęd.
Zamysłem konstrukcyjnym opisywanej kolumny jest podparcie jednej czwartej samochodu na kole przymocowanym do nadwozia w dwóch punktach, od góry na łożysku amortyzatora od dołu przy pomocy wahacza poprzecznego. Krótko ujmując jest to mechanizm amortyzatora, sprężyny i zwrotnicy w jednej całości co powoduje, że McPherson to podzespół, który pełni rolę tłumiącą, resorującą i skręcającą.
Podsumowując, kolumna McPhersona dotyczy zawieszenia przedniego, amortyzator, sprężyna i zwrotnica po umieszczeniu w samochodzie to jeden element, za prowadzenie odpowiedzialny jest jeden wahacz poprzeczny, montowany do dolnej części zwrotnicy, podczas kręcenia kierownicą amortyzator obraca się wokół własnej osi. Jeżeli, jakikolwiek z tych elementów nie występuje nie jest to kolumna McPhersona. Dlatego tylne kolumny, nie są kolumnami McPhersona.
Wymiana sprężyn kolumn McPhersona
Od kiedy elementy zawieszenia są coraz bardziej delikatne, niezbędna jest ich częstsza wymiana. Przy odpowiednich warunkach i umiejętnościach, można to z powodzeniem wykonać samodzielnie. Przystępując do wymiany, należy upewnić się czy posiadamy odpowiednie narzędzia między innymi ściągacz do sprężyn oraz klucze 13, 15, 17, 19, 22 no i oczywiście solidny lewarek. Aby wymienić sprężynę należy wymontować całego McPhersona, najtrudniejszą rzeczą podczas wymiany jest ściśnięcie sprężyny i wyciągnięcie jej z kolumny. Należy zrobić to z pomocą dwóch ściągaczy do sprężyn.
Wymiana sprężyn krok po kroku
- Unieruchamiamy samochód poprzez postawienie go na równym podłożu jednocześnie blokując koła, co uniemożliwi poruszanie się auta do przodu i do tyłu co zapewni nam bezpieczeństwo podczas pracy.
- Umieszczamy pojazd na podnośniku i zdejmujemy przednie koło, co umożliwia nam dostęp do wahacza i McPhersona.
- Demontujemy kolumnę McPhersona w całości w związku z tym niezbędne jest odkręcenie stabilizatora oraz drążka kierowniczego. Najpierw odkręcamy dolne śruby mocowania od piasty koła, a następnie odkręcamy górne śruby trzymające kolumnę w kielichu. Po odkręceniu wszystkich śrub, wyciągamy całą kolumnę.
Kolumna została wyciągnięta, przystępujemy do wymiany sprężyn. Sprężynę za pomocą ściągaczy należy ściskać etapami uważając żeby nie odbiła i nie zrobiła nam krzywdy. Ściskamy sprężynę równomiernie z dwóch stron. Po ściśnięciu jej i upewnieniu się, że jest dokładnie zabezpieczona odkręcamy górną nakrętkę, która trzyma sprężynę, po zwolnieniu górnego dekla sprężyny, wyciągamy ją z amortyzatora. Następną czynnością będzie założenie nowej sprężyny i ponowne poskręcanie wszystkich części. Po założeniu nowej sprężyny blokujemy ją od góry deklem i nakrętką, następnie stopniowo i równomiernie luzujemy ściągacze do sprężyn.
Ponowne montowanie kolumny McPhersona do samochodu
Kolumnę z nową sprężyną montujemy do samochodu. Jest to dobra okazja aby skontrolować górne łożysko kolumny. Jest to część, która dość często się psuje i przy okazji można dokonać jej wymiany. Podczas ponownego montowania kolumny McPhersona postępujemy w odwrotnej kolejności jak przy demontażu. Należy pamiętać o solidnym dokręceniu wszystkich śrub.
Polecamy również testery diagnostyczne najwyższej jakości. Zapraszamy!