Jak prawidłowo dokonać pomiaru grubości lakieru - Poradnik
Przyszedł ten dzień kiedy zaczynasz poszukiwania auta z drugiej ręki. Widzisz setki ogłoszeń, w którym praktycznie każde auto jest bezwypadkowe, bez wcześniejszej kolizji, szkody parkingowej ect. Niestety, rzeczywistość jest zupełnie inna. Przed zakupem auta warto zainwestować w miernik grubości lakieru, który zweryfikuje historię oraz dane podawane przez sprzedającego.
Grubość powłoki lakierniczej
Grubość lakieru mierzy się w mikrometrach (symbol μm).
Na dzisiejsze pojazdy najczęściej nakłada się kilka warstw zabezpieczeń i lakierów, a stal w większości przypadków pokryta jest warstwą ocynku, później nakładany jest podkład. Na tak przygotowany element nakłada się kolor. Dla uzyskania większej trwałości i lepszego wyglądu natryskuje się jeszcze lakier bezbarwny.
Niestety nie istnieją żadne oficjalne normy grubości lakieru, a grubość oryginalnej powłoki lakierniczej nie jest taka sama na każdym aucie. Samochody azjatyckie mają cieńszą warstwę lakieru, niż pojazdy europejskie. Po 2007 roku zaczęto stosować lakiery wodne przez co powłoka może być nieco cieńsza.
Przykładowe grubości lakierów:
- marki azjatyckie: 70μm - 100μm
- marki europejskie: 120μm - 160 μm
- marki amerykańskie 120μm - do nawet 240 μm
- lakiery wodne: 70μm - 140μm
Różnice grubości lakieru między elementami
Dopuszczalne różnice w grubości lakieru między elementami samochodu (nawet tego fabrycznego) wynoszą maksymalnie 30%, w niektórych przypadkach nawet 40%. Warstwa dwa razy grubsza świadczy, że element był powtórnie lakierowany. Przy grubościach przekraczających 350 μm, można domniemać, że w tym miejscu jest nałożona szpachla.
Warto zwrócić uwagę, że producenci samochodów zastrzegają możliwość powtórnego lakierowania auta na produkcji, np. w przypadku wykrycia wady podczas kontroli jakości. Dlatego, podczas odbioru nawet nowego auta warto zmierzyć grubość powłok. Przy większych różnicach zrobić zdjęcie pomiaru, schować do czasu odsprzedaży auta. Wtedy w razie niejasności mamy koronny dowód.
Profesjonalny miernik lakieru mierzący powłokę na nadwoziach wykonanych ze stali, stali ocynkowanej oraz aluminium można kupić już za ok. 150 zł. Miernik z sondą na przewodzie to wydatek około 200 zł. Warto szukać mierników ze sprężystą głowicą i kulistym zakończeniem, które ułatwiają pomiary elementów owalnych i wypukłych. W takim przypadku tradycyjna konstrukcja sondy może się nie sprawdzić.
Na rynku są dostępne mierniki lakieru z wykrywaniem podłoża. Opcja przydatna gdy np.: zakupiono zamiennik błotnika który jest nieocynkowany i pomalowano go na grubość sąsiadujących elementów. Taki element może szybko skorodować. Zwykły miernik nie przekaże nam takiej informacji.
Mierniki Prodig-Tech GL-Pro-2 FAZ oraz GL-Pro-6 FAZ informują użytkownika o elemencie nieocynkowanym. Dodatkowo posiada sondę zakończoną kulką.
Pomiar grubości lakieru
Pomiar grubości lakieru należy dokonać na czystym samochodzie. Warstwa brudu sfałszuje wynik badania. Pomiar przeprowadźmy od dachu. Jest to element najmniej narażony na uszkodzenia. Zazwyczaj dach to najlepszy punkt odniesienia do porównania pomiarów na innych elementach. Przyłóż miernik grubości lakieru w kilkudziesięciu miejscach (na brzegach, środku, im więcej punktów tym lepiej). Następnie przejdźmy do kolejnych elementów. Powłokę trzeba sprawdzić również na drzwiach, maskach czy słupkach i progach, które po wypadku trudno wymienić. Posłużyć się przy tym trzeba miernikiem z odpowiednią końcówką ze względu na zaokrąglenia.
Polecamy również testery diagnostyczne z naszego sklepu. Zapraszamy!