Darmowa dostawa od 199,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Chcesz się długo cieszyć samochodem? Wymień olej!

2022-12-31
Chcesz się długo cieszyć samochodem? Wymień olej!

Kiedy wymieniać olej?

Producenci pojazdów na ogół precyzyjnie określają przebieg, który może pokonać silnik, po wymianie oleju. Na ogół jest to przedział między 15 a 30 tysięcy kilometrów. Wszystko zależy od rodzaju i typu silnika. Współczesne jednostki napędowe są budowane w ten sposób aby z jak najmniejszej pojemności uzyskać jak największą moc. Dlatego silnik pracuje w nich wyjątkowo ciężko, i wówczas lepiej zmieniać olej częściej, w okolicach 15 tysięcy km. Jeśli posiadamy silnik benzynowy starszego typu, nie jeździmy zbyt często i rzadko jeździmy po mieście (bez gwałtownych przyspieszeń) wówczas możemy wymieniać olej po około 20 tys. km. Inaczej zachowują się silniki napędzane gazem LPG. Tutaj z uwagi na dużą ilość siarki olej zużywa się znacznie szybciej i przebieg warto skrócić nawet do 10 tys. kilometrów. Producenci olejów również oferują oleje o tzw. wydłużonym okresie pracy (Long Life), które są droższe ale zapewniają wydłużenie interwałów wymiany. W praktyce jednak mechanicy radzą, aby nie wydłużać nadmiernie tego okresu. Wymianę oleju najlepiej zaplanować po przejechaniu 15 tys. kilometrów lub raz do roku.

Ile kosztuje wymiana oleju?

Wymiana oleju nie jest procesem skomplikowanym, a i same koszty nie są wielkie. Można pokusić się o samodzielną wymianę lub powierzyć ją wyspecjalizowanemu warsztatowi. Przed wymianą należy zakupić olej i tutaj lepiej kupić droższy ale w zaplombowanej butelce niż tańszy, lany z beczki. Kupując olej butelkowany w renomowanym sklepie jesteśmy pewni, że produkt jest oryginalny i spełnia wszystkie normy. Zdecydowanie odradzam zakup oleju niewiadomego pochodzenia. Oleje silnikowe są często podrabianym produktem, dlatego warto kupować w sprawdzonym miejscu. Drugim istotnym elementem jest wymiana filtra olejowego. To niewielka część, która odpowiada, za czyszczenie pracującego oleju. Koszt to zwykle kilkadziesiąt złotych więc nie warto oszczędzać. Mechanik zmieni olej w samochodzie w około 30 minut. Po wymianie, zapisze przebieg licznika i umieści pod maską małą naklejkę z typem wlanego oleju, przebiegiem, datą oraz planowaną następną wymianą. Od tej pory możemy być pewni, że silnik pracuje w optymalnych warunkach i nic mu nie zagraża.

Samodzielna wymiana oleju silnikowego.          

Chyba nie trzeba nikogo przekonywać do tego, że regularna wymiana oleju jest najważniejszym rytuałem każdego kierowcy. Jeśli chcemy długo i bezawaryjnie jeździć naszym ukochanym pojazdem, musimy dbać o wymianę najważniejszych płynów eksploatacyjnych. Producenci pojazdów zalecają wymianę oleju po przejechaniu około 30 tys. kilometrów. W praktyce lepiej wymienić olej wcześniej aby ograniczyć zużycie silnika. Sama wymiana nie jest procesem skomplikowanym i każdy, kto posiada odrobinę miejsca i czasu może jej dokonać sam.

Po pierwsze kupujemy olej.

Renomowane sklepy z olejami samochodowymi posiadają bogatą ofertę olejów syntetycznych, półsyntetycznych czy mineralnych. Który wybrać? Ten, który zaleca producent. Do nowych samochodów lejemy zwykle olej syntetyczny lub półsyntetyczny, auta z dużym przebiegiem można zalać olejem mineralnym. Starsze samochody, które posiadają duże przebiegi wymagają bardziej lepkiego i gęstszego oleju, więc tu olej mineralny sprawdzi się doskonale. Przed zakupem warto również sprawdzić jaki olej lał poprzedni właściciel pojazdu. Jeśli używał oleju mineralnego, lepiej nie wlewajmy oleju syntetycznego. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do awarii silnika.

Olej to nie wszystko.

Wymieniając olej należy również wymienić filtr olejowy, a przy okazji warto zmienić filtr paliwa (jeśli auto go posiada) oraz filtr kabinowy i filtr powietrza. To dobra praktyka wymieniać wszystko na raz. Filtr benzynowy – rzadko wymieniany, może przysporzyć naprawdę wielkich problemów.
Koszt kompletu filtrów, w zależności od typu samochodu to maksymalnie kilkaset złotych (od dwustu do pięciuset). Na rynku jest sporo firm produkujących filtry, jednak najlepiej wybrać produkty renomowane.            

Przystępujemy do pracy.

Na początek warto przygotować naczynie o pojemności około 10 litrów. We współczesnych silnikach mieści się od 4 do około 6 litrów oleju. Do naczynia spuścimy cały olej z silnika. Podkładamy go pod miskę olejową i odkręcamy śrubę spustową. Aby nie zalać się olejem, po odkręceniu korka, dociskamy go do miski olejowej. Gdy jesteśmy już pewni, że jest całkowicie odkręcony usuwamy go szybkim i zdecydowanym ruchem. Olej zacznie ściekać pod pewnym kątem, ważne aby odpowiednio ustawić naczynie. Teraz czekamy aż wyleci cały olej z układu. Następnie podkładamy naczynie pod filtr olejowy  i  powoli go odkręcamy (filtr przypomina puszkę po napojach). Warto posłużyć się odpowiednim kluczem (kosztuje około 30 zł), lub dużym kluczem płaskim. Z filtra wyleci jeszcze trochę oleju. Następnie usuwamy starą uszczelkę. Uszczelkę nowego filtra smarujemy nowym olejem oraz przykręcamy nowy filtr. Trzeba to robić z wyczuciem aby nie uszkodzić gwintu.

Następnie przez otwór w górnej części silnika (korek będzie oznaczony odpowiednim symbolem) wlewamy nowy olej. Ważne, nie wlewamy od razu całego oleju, wypełniamy silnik w trzech czwartych i odczekujemy kilka minut. Gdy olej się już rozprowadzi dolewamy resztę. Musimy wiedzieć ile oleju mieści się w naszym silniku aby nie wlać go za dużo. Następnie sprawdzamy poziom bagnetem. Jeśli poziom będzie mniej więcej w połowie, dolewamy jeszcze około 200 ml (aby poziom był ponad połowę). Teraz możemy uruchomić silnik na wolnych obrotach i poczekać aż olej rozprowadzi się po układzie. Poziom oleju spadnie do około połowy. Jeśli wszystko zrobiliśmy poprawnie i nie świeci się kontrolka oleju na tablicy rozdzielczej możemy być pewni, że wszystko się udało.

Zużytego oleju nie wolno wylać do kanalizacji, należy go oddać do zakładu utylizacji. Czasem firmy, które zajmują się wymianą oleju, przyjmą od nas zużyte smarowidło.

Polecamy również testery diagnostyczne z naszego sklepu. Zapraszamy!

Polecane

MIHEL Ceramic Oil 9120 5W20 Olej ceramiczny 1L

MIHEL Ceramic Oil 9120 5W20 Olej ceramiczny 1L

49,99 zł brutto
49,99 zł / l brutto
MIHEL Ceramic Oil 9900 0W20 Olej ceramiczny 1L

MIHEL Ceramic Oil 9900 0W20 Olej ceramiczny 1L

50,99 zł brutto
50,99 zł / l brutto
MIHEL Ceramic Oil 9630 0W20 Olej ceramiczny 1L

MIHEL Ceramic Oil 9630 0W20 Olej ceramiczny 1L

60,99 zł brutto
60,99 zł / l brutto
MIHEL Ceramic Oil 7200 10W40 Olej ceramiczny 1L

MIHEL Ceramic Oil 7200 10W40 Olej ceramiczny 1L

42,99 zł brutto
42,99 zł / l brutto
MIHEL Ceramic Oil 7200 10W40 Olej ceramiczny 5L

MIHEL Ceramic Oil 7200 10W40 Olej ceramiczny 5L

209,00 zł brutto
0,04 zł / ml brutto
MIHEL Ceramic Oil 8100 5W30 OLEJ CERAMICZNY PSA 1L

MIHEL Ceramic Oil 8100 5W30 OLEJ CERAMICZNY PSA 1L

46,99 zł brutto
46,99 zł / l brutto
MIHEL Ceramic Oil RACING 5W50 OLEJ CERAMICZNY 1L

MIHEL Ceramic Oil RACING 5W50 OLEJ CERAMICZNY 1L

60,99 zł brutto
60,99 zł / l brutto
Zaufane Opinie IdoSell
4.98 / 5.00 119 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-04-01
git
2024-02-07
Szybko, sprawnie i profesjonalnie. Polecam.
pixel